Policy Crossover Center
Vienna - Europe

Reseacht Topic 3/2017

Europäische Partnerschaftspolitik

 Die Nachbarländer Europas bieten als eine Zone potentiell hoher Dynamik menschliche Ressourcen, kulturelle Vielfalt und erneuerbare Energien. Politische Umbrüche und Konflikte behindern allerdings ihre Entfaltung und führen zu Flüchtlingsströmen, ethnischen Konflikten und auch zu neuen Hegemonialansprüchen Chinas, Russlands und der Türkei. Populismus und Renationalisierungstendenzen stellen das Europäische Projekt in Frage. Eine aktive Nachbarschaftspolitik Europas kann die Nachbarn – von Eurasien über den Schwarzmeerraum, den Nahen und Mittleren Osten und Afrika – zu Partnern machen. Sie soll gleichzeitig den Aufbau eigenständiger Strukturen unterstützen sowie Jugend, Frauen und NGO´s stärker in den Reformprozess einbeziehen. Dies würde auch die Position Europas in der Globalisierung stärken. Dafür muss internationales Kapital angeworben, Investitionen und Technologietransfer gestärkt und die kulturellen und wirtschaftlichen Beziehungen ausgebaut werden. Fehler der bisherigen Entwicklungshilfe müssen dabei vermieden werden. Die Querdenkerplattform entwickelt interdisziplinär eine Nachbarschaftspolitik, die diesen neuen Anforderungen entspricht. Die Vorschläge können für den EU-Afrika-Gipfel Ende November und die weitere Europäische Politik, insbesondere der Österreichischen EU-Ratspräsidentschaft 2018, eine Grundlage bieten. Positive Erfahrungen Österreichs mit der Osterweiterung der EU, aber auch bei alternativen Energien, Biotechnologie und in der Kommunikation mit anderen Kulturen sollen genutzt werden.

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Dieses Projekt wurde unterstützt durch den Zukunftsfonds der Republik Österreich.


Flash Paper Series

Our Flash Paper Series has been designed to give the single authors of the Research Topics an opportunity to highlight their opinions, views and ideas. This gives the necessary space to present a research topic in its variety of dimensions. According to a discursive exchange of opinions on a topic, however, also the interested public has the possibility to read about concrete concepts and ideas of an author, beyond the final product of the Policy Brief, which often can not adequately present a multitude of ideas and perspectives in its details. The Policy Crossover Platform dissociates from the individual opinions of the authors in the Flash Papers. Therefore, the Flash Paper Series complements the final output of the Research Topic (Policy Brief, Working Paper) and describes the views of the authors in their individual contributions to this topic in detail.


Flash Paper 10/2017
Neocolonialism or Balanced Partnership? Reframing Agricultural Relations between the EU and Africa

The narratives in the media with respect to EU external policies and their effects on developing countries generally paint a picture of unequal power dynamics and negative externalities, particularly with respect to international trade and land grabbing. In this paper, I use trade data to argue that reality is more nuanced and aim to provide a preliminary sketch of the institutional dynamics between the EU and Africa. I focus on agricultural relationships to highlight the interplay between historical path dependencies, colonialism, trade policy and domestic institutions on the EU and African side. While trade is often portrayed in an overly simplified manner as the main factor hindering agricultural development, African countries are often plagued by a long history of extractive institutions, both politically and economically, which lead to a vicious cycle of unequally distributed resources, exploitation, insecure human rights and a lack of incentives for innovation. This becomes apparent when examining phenomena such as land-grabbing, which often involve African elites partnering with foreign investors to conclude controversial deals. Overall, this paper aims to highlight the necessity of building institutional capacity particularly in countries with a long history of extractive institutional continuity, and to underline the importance of state centralisation for agricultural development, so that African partners can fully take advantage of the preferential trade regime with the EU and improve their position with respect to power dynamics. 

Lungu, I. (2017). Neocolonialism or Balanced Partnership? Reframing Agricultural Relations between the EU and Afrika, Policy Crossover Center: Vienna - Europe, Flash Paper 10/2017, Vienna.

 

Flash Paper 9/2017
Friedensoasen - Die Wüste wird grün / Flüchtlinge werden Pflanzer

Urbarmachung von Land! Es ist der schnellste und billigste Weg zur gesicherten Daseinsvorsorge. Wir müssen den Flüchtlingen anfangs helfen. Wir Europäer bieten Schutz und Arbeit. Handel, Gewerbe usw. entwickeln sich später von selbst. Darauf beruht das neue Konzept der FRIEDENSOASEN. Es sind geplante Agrarsiedlungen. Sie sollen kopiert werden. Von anderen europäischen Ländern und von den Gastländern selbst. So wird AKTIVE EUROPÄISCHE NACHBARSCHAFTSPOLITIK daraus.Flash Paper 8/2017

Stanzel, B. & Bramhas, E. (2017), Friedensoasen - Die Wüste wird grün / Flüchtlinge werden Pflanzer, Policy Crossovercenter: Vienna - Europe, Flash Paper 9/2017, Wien. 

 

Flash Paper 8/2017
Wiederaufbauplan für Syrien - Welche Rolle für Europa?

Der von den USA und den betroffenen Staaten 1947 gemeinsam entwickelte Marshallplan ist ein gelungenes Beispiel eines umfassenden Wiederaufbaus der vom Krieg zerstörten Staaten Westeuropas. Im vorliegenden Papier soll es um Überlegungen gehen, welche Rolle die Europäische Union angesichts fundamental veränderter geopolitischer Bedingungen beim Wiederaufbau Syriens spielen könnte. Neben einer politischen Lösung des Konfliktes, die Europa kaum beeinflussen wird können, braucht es auch einen detaillierten Plan für den Wiederaufbau des zerstörten Landes. Europa sollte die Führungsposition im Bereich der humanitären Soforthilfe und der Hilfe zur wirtschaftlichen Selbsthilfe einnehmen. Um Syrien zu stabilisieren gilt es sich den humanitären Folgen des Krieges anzunehmen, das Gesundheits- und Bildungssystem wiederaufzubauen, die zerstörte Infrastruktur zu reparieren oder neu zu errichten, die Landwirtschaft, Industrie, und den Handel wiederzubeleben und Good Governance zu priorisieren. Um den Wiederaufbau in Syrien und die Rückkehr von Flüchtlingen zu beschleunigen wäre darüber hinaus anzudenken, den schon jetzt in Europa lebenden Syrern eine Ausbildung in relevanten Sektoren wie der Bauwirtschaft zu ermöglichen. Europa sollte sich als Akteur positionieren, dem es in erster Linie an einer nachhaltigen Friedensordnung und Menschenrechten gelegen ist.

Petritsch, W. (2017), Wiederaufbauplan für Syrien - welche Rolle für Europa? Policy Crossover Center: Vienna - Europe, Flash Paper 8/2017, Wien. 

 

Flash Paper 7/2017
In the Aftermath of Arab Spring Revolutions: EU Cooperation, Policies and Dialogue with Tunisia and Egypt

The following paper seeks to outline how the EU (re)acts to changes in its North African Neighbourhood, particularly with regard to Arab Spring upheavals. The substantial influence the revolutions of the Arab Spring have had, not only on Middle Eastern and North African countries, but also on their relations - in a political and economic sense - raises the question of possible reactions shown by different and differently affected parties involved. In view of the European Union‟s strategic behaviour when aiming at safeguarding economic stability along with human rights in the MENA region, democracy as a key factor may result indispensable. While, in the light of Arab Spring upheavals, democratization is claimed to have largely succeeded in Tunisia, Egypt is believed to be falling short of meeting EU expectations when it comes to stable democracy. EU response strategies as well as the adaptation of its political, social and economic cooperation with Tunisia and Egypt by means of a revised Neighbourhood Policy will be outlined and critically examined from different perspectives, taking into account the Union‟s assessment and conditionality of a progress made in democratization.

Wurm, L. (2017), In the Aftermath of Arab Spring Revolutions: EU Cooperation, Policies and Dialogue with Tunisia and Egypt, Policy Crossover Center: Vienna - Europe, Flash Paper 7/2017, Vienna. 

 

Flash Paper 6/2017
The New Partnership Policy of the EU: Funding Options and Mechanisms

The recent wave of immigration in Europe has shown clearly that the current effort by the EU to help and promote sustainable economic growth in its neighboring regions has not brought sufficient results. A New Partnership Policy of the EU is needed. In this paper we discuss different financing mechanisms of a possible new approach and how they can activate efficient investments in the regions in question ensuring long-term sustainable growth and sufficient job opportunities. Our proposed funding sources involve new financial instruments, direct contributions from governments and international organizations (as envisioned by the UN), contributions from the follow-up organizations of the Marshall plan and additional small tax contributions. We discuss the advantages of those different options, their multiplier effects and possible future cost reductions in national budgets due to effective measures taken today.

Pekanov, A. (2017), The new Partnership Policy of the EU: Funding Options and Mechanisms, Policy Crosscvercenter: Vienna - Europe, Flash Paper 6/2017, Vienna.


Working Paper

Working Paper 3/2017
Towards a European Partnership Policy (EPP) with the South and the East - Fostering Dynamics, Fighting Root Causes of Migration

The aim of the project is to design a policy to promote political and economic stability in the European neighbourhood, to increase its economic dynamics, and to strengthen good governance. The European partnership policy aims to not only provide investment and finance, but also to stimulate endogenous firms and technologies through a cooperative approach discussed with governments, regional authorities and civil society in the neighbourhood countries. The new approach should build on the existing initiatives and the strengths of the neighbouring countries, on programmes at the European level as well as those of international organisations and NGOs. The new policy aims to counteract populist and nationalist movements as well as disruptive emigration. The "European Neighbourhood" refers to regions which are geographically close to the EU, but which do not belong to the EU and do not have any prospect of accession, i.e. Africa (including Sub-Sahara), the Middle East, the Black Sea area and the successor states of the Soviet Union (Eurasia). 

The current paper provides a number of elements of a successful partnership, some of which are well known, but which are developed further here. Together, they complement the existing European Neighbourhood Policy as well as Development Policy and lead to an active Partnership Policy which should be welcomed by either partner due to its potential to increase dynamics and well-being and to reduce the potential for conflict and disruptive migration. The EU-Africa summit in November 2017 and the planned renewal of the existing compact of the EU with Africa, the Pacific and the Caribbean (Cotonou) under the Austrian Presidency in 2018 are the rationales behind the timing of this interim report.

Aiginger, A. & Handler, H. (2017), Towards a European Partnership Policy (EPP) with the South and the East . Fostering Dynamics, Fighting Root Causes of Migration, Policy Crossovercenter: Vienna - Europe, Working Paper 3/2017, Vienna.


Policy Brief

Policy Brief 1/2018
Europa braucht dynamische, stabile Partner im Süden und im Osten

Die Europäische Union leidet seit Jahren an schwacher wirtschaftlicher Dynamik und beschäftigt sich vornehmlich mit internen Problemen. Strukturelle Schwachstellen wie Ungleichheit, Jugendarbeitslosigkeit und Schulden bleiben hoch. Dabei versäumt es Europa, das hohe Wachstum der europäischen Nachbarn im Süden und im Osten als Turbo für neue Dynamik zu nutzen. Diese Regionen sind seit 2000 mit 4,5 % pro Jahr dreimal so schnell gewachsen wie die EU-Länder. Eine neue Partnerschaft könnte beitragen, in diesen Ländern regionale Konflikte und Bürgerkriege einzudämmen und damit die Ursachen der Fluchtbewegung an der Wurzel zu bekämpfen. Im Zentrum partnerschaftlicher Aktivitäten müssen Investitionen, Bildung und Wissenstransfer stehen. Ein Austauschprogramm für Schulen, StudentInnen, LehrerInnen, aber auch für FacharbeiterInnen soll entwickelt werden. In Partnerschaft mit Europa kann Afrika zum Vorreiter ökologischer Lösungen bei Energie, Transport und Wohnbau werden. Doch muss auch Europa bestehende Hindernisse für Afrika beseitigen: Dazu zählen Subventionen, aber auch Importeinschränkungen in der Landwirtschaft, die Bereitschaft, Fluchtkapital von Potentaten aufzunehmen oder den Transfer in Steueroasen zu unterstützen. Die Bevölkerung Afrikas könnte sich laut aktuellen Berechnungen bis 2050 verdoppeln. Um diesen Zuwachs wirtschaftlich und gesellschaftlich zu verkraften, müssen in Afrika jährlich 20 Millionen Arbeitsplätze geschaffen werden. Der Bedarf an materiellen und immateriellen Investitionen in den Partnerländern liegt insgesamt bei jährlich 100 Mrd. €. Dieser Aufwand scheint enorm, entscheidet aber darüber, ob die Nachbarländer Europa destabilisieren oder ob Europa und seine Nachbarn gemeinsam Arbeitsplätze schaffen und die Globalisierung mitgestalten können.

Aiginger, K. & Handler, H. (2018), Europa braucht dynamische, stabile Partner im Süden und im Osten, Policy Crossover Center: Vienna - Europe, ÖGfE Policy Brief 1/2018, Vienna.


Policy Report


Policy Report 3/2017
European Partnership Policy: Fostering Dynamics and Fighting Root Causes of Flight

The aim of the project is to design a policy to promote political and economic stability in the European neighbourhood, to increase its economic dynamics and to strengthen good governance. The European Partnership Policy (EPP) builds on the European Neighbourhood Policy (ENP) and focuses on providing investment and finance, but also on stimulating endogenous firms and technologies based on a cooperative approach discussed with governments, regional authorities and civil society in the partnership countries. The new approach aims to incorporate existing initiatives and the strengths of the neighbouring countries as well as programmes at the European level and those of international organisations and NGOs. It will counteract populist and nationalist movements as well as disruptive emigration. The term European Neighbourhood refers to regions which are geographically close to the EU, but do not belong to Europe and do not have a prospect of accession: the Middle East and Africa, to the South, the Black Sea Region and the successor states of the Soviet Union, to the East.

The current paper provides twelve elements of successful partnerships, some of which are well known, but are developed further here. Together, they may be game changers that support a more active European Partnership Policy which should be welcomed by either partner as it is liable to increase dynamics and wellbeing and reduce the potential for conflict and disruptive migration. The EU-Africa Summit in November 2017 and the planned renewal of the existing compact of the EU with Africa, the Pacific and the Carribbean (Cotonou) under the Austrian Presidency in 2018 are the rationales behind this interim report.

Aiginger, A. & Handler, H. (2017), European Partnership Policy: Fostering Dynamics and Fighting Root Causes of Flight, Policy Crossovercenter: Vienna - Europe, Policy Report 3/2017, Vienna.


Zwischenbericht

Zwischenbericht
Eine Europäische Partnerschaft ist notwendig und möglich

Die Querdenkerplattform: Wien - Europa hat ein Konzept für eine neue Partnerschaftspolitik Europas ausgearbeitet, das bestehende Programme auf europäischer Ebene erheblich ausweitet. Eine ambitionierte, partnerschaftliche Zusammenarbeit zwischen Europa, seinen außereuropäischen Nachbarn, internationalen Organisationen und der Zivilbevölkerung würde bei der Bewältigung wichtiger Herausforderungen helfen. Die entwickelten Leitlinien und Maßnahmen fördern politische Stabilität und wirtschaftliche Dynamik und erhöhen den Wohlstand für alle Beteiligten. Sie wirken nationalistischen und populistischen Strömungen entgegen, schaffen für Europa einen dynamischen Markt und bremsen illegale Migration. Eine neue Form der Partnerschaft liegt sowohl im Interesse Europas als auch der Nachbarregionen. Als Nachbarschaft werden in diesem Dokument die außereuropäischen Regionen verstanden, die Europa geografisch nahe liegen, aber keine Absicht oder Aussicht auf einen Beitritt zur EU haben. Diese Region umfasst Afrika (einschließlich Sub-Sahara), den Nahen und Mittleren Osten, das Schwarzmeergebiet und andere Nachfolgestaaten der Sowjetunion. Russland sollte ebenfalls zur europäischen Nachbarschaftspolitik gerechnet werden, auch wenn die aktuelle politische Lage dies erheblich erschwert. Vordringliches Anliegen ist es, Ungleichheit, Genderdifferenzen und Korruption zu verringern. Bei der Umsetzung sollen – neben Staaten und internationalen Organisationen – Zivilbevölkerung und Jugend einbezogen werden. Auf regionale Besonderheiten und bestehende Strukturen muss Rücksicht genommen werden, indem Akteure aus den Partnerländern aktiv einbezogen werden. Es soll eine Partnerschaft auf Augenhöhe sein. Sie soll zu einer verantwortungsbewussten Globalisierung beitragen und darf die Steuerbelastung in Europa nicht erhöhen.

Aiginger, K. & Handler, H. (2017), Eine Europäische Partnerschaftspolitik ist notwendig und möglich (Kurzfassung), Policy Crossovercenter: Vienna - Europe, Zwischenbericht der Querdenkerplattform vor dem EU-Afrika Gipfel, Wien.