Policy Crossover Center
Vienna - Europe

Research Topic 2/2019

Fighting Climate Change

Die Paris Ziele 2050 sind mit der derzeitigen EU-Strategie nicht erreichbar. Die aktuellen ökonomischen Bedingungen ebnen einen falschen technologischen Fortschritt, zB. durch die Ausgestaltung des Steuersystems (zu viel Steuern auf Arbeit, zu wenig auf fossile Energie). Es geht daher um die Umlenkung des technologischen Fortschritts: von Arbeitsproduktivität hin zur Ressourcenproduktivität. Die aktuellen (nationalen und EU) Ziele sind ungenügend. Die Fragen lauteN: Welche Regulierungen braucht es, was muss auf EU-Ebene reguliert werden, um anschließend national umgesetzt werden zu können? Die Querdenkerplattform möchte mit ihrer Arbeit Strategien für verschiedene Bereiche aufzeigen (Verkehr, Wohnen, Ernährung, Bildung, Finanzplanung, etc.). Es werden Vorschläge von ExpertInnen zu einzelnen Themenbereichen erarbeitet und durch Analyse und Bewertung der nationalen Klimastrategien der EU-27, sowie der Antworten der Europäischen Kommission darauf, ergänzt. Wir wollen Vorschläge zu einer EU-Klima-Strategie aufzeigen, die sich von den zahlreichen anderen unterscheiden.


Flash Paper Series

Our Flash Paper Series has been designed to give the single authors of the Research Topics an opportunity to highlight their opinions, views and ideas. This gives the necessary space to present a research topic in its variety of dimensions. According to a discursive exchange of opinions on a topic, however, also the interested public has the possibility to read about concrete concepts and ideas of an author, beyond the final product of the Policy Brief, which often can not adequately present a multitude of ideas and perspectives in its details. The Policy Crossover Platform dissociates from the individual opinions of the authors in the Flash Papers. Therefore, the Flash Paper Series complements the final output of the Research Topic (Policy Brief, Working Paper) and describes the views of the authors in their individual contributions to this topic in detail.

Flash Paper 3/2019

Why consumers refuse to drive electric, even if it was the superior option.

According to classical economic theory, people behave rationally and try to maximize their individual welfare. Current electric mobility developments seem to contradict this assumption. Battery electric vehicles (BEVs) bring higher welfare than internal combustion engine vehicles (ICEVs). Nevertheless, consumers don’t buy them (electric vehicle sales counted for 2.2% of all Canadian passenger vehicle sales in 2018).

Rennhofer, T. (2019), Why consumers refuse to drive electric, even if it was the superior option, Policy Crossover Center: Vienna-Europe, Flash Paper 3/2019